Sayın Üyemiz;
Ticaret Bakanlığı’ndan alınan yazıda; Bakanlığa ulaşan tüketici şikayetlerinden; mobilya sektöründe tüketicilere sunulan muhtelif ürünlerde tanıtma ve kullanma kılavuzu ile garanti belgelerinin düzenlenmediği, firmalar tarafından tüketicilere garanti kapsamında sahip oldukları hakların mevzuata uygun biçimde kullandırılmadığı ve bu nedenlerle tüketici mağduriyetleri yaşandığı anlaşılmaktadır.
Bilindiği üzere, tüketicilere sunulan mobilya ürünlerinin ülke genelinde yaygın olarak satın alınması ve bu ürünlerin uzun süre kullanılan nitelikte olmaları nedeniyle tüketicilerin satış sonrası hizmetler alanında korunması amacıyla önlem alınması önem arz etmektedir.
Tanıtma ve kullanma kılavuzu, garanti belgesi ve satış sonrası hizmetlere ilişkin düzenlemeler, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 55, 56, 57 ve 58 inci maddelerinde ve anılan Kanuna dayanılarak hazırlanan Tanıtma ve Kullanma Kılavuzu Yönetmeliği, Garanti Belgesi Yönetmeliği ve Satış Sonrası Hizmetler Yönetmeliği’nde yer almaktadır. Anılan hükümlerle hem tüketicilerin daha iyi korunması hem de tüketicilere pek çok alanda ürün sunan ve değişik sektörlerde faaliyette bulunan firmalara yol gösterilmesi ve uyacakları asgari kuralların belirlenmesi amaçlanmaktadır.
Mezkûr mevzuat hükümleri kapsamında;
-Mobilya üretici ve ithalatçılarının, tüketicilere yönelik ürettikleri veya ithal ettikleri ürünler için iki yıl geçerli garanti belgesi düzenlemeleri,
-Tüketicilerin kullanımına sunulan ürünler için Türkçe tanıtma ve kullanma kılavuzu hazırlamaları,
-Satıcıların sattıkları ürünlerin garanti belgesi ve tanıtma kullanma kılavuzlarını kâğıt üzerinde yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı aracılığı ile tüketicilere verme yükümlülüğünü yerine getirmeleri,
-Üretici ve ithalatçı firmaların, ürünlerin 10 yıllık kullanım ömrü süresince satış sonrası bakım ve onarım hizmetlerini sağlamak üzere asgari bir adet yetkili servis istasyonunu, yeterli teknik kadroya sahip şekilde kurmaları ve bu servis istasyonlarını Bakanlığa bildirerek satış sonrası hizmet yeterlilik belgesi almaları,
-Ürünlerin onarımında yönetmelikle belirlenen 20 günlük azami tamir sürelerini aşmamaları,
zorunludur.
Konuya ilişkin olarak, başta yukarıda belirtilen hususlar olmak üzere ilgili mevzuat hükümlerine uygun hareket etmeyen firmalar hakkında, tespit edilen aykırılığın türüne göre 6502 sayılı Kanunun 77 nci maddesi uyarınca idari para cezaları uygulanabilmektedir.
Bu doğrultuda hem tüketicilerin mağduriyet yaşamaması hem de mobilya sektöründe faaliyet gösteren üyelerinizin yapılacak denetimlerde idari yaptırım ile karşı karşıya kalmamaları için, tesis ettikleri işlem ve uygulamalarının mevzuata uyumlu hale getirilmesi hakkında bilgilendirilmesinin uygun olacağı değerlendirilmektedir.
Üyelerimizin bilgisine sunulur.
-
33048 Sayılı Resmî Gazete
15/10/2025
-
33047 Sayılı Resmî Gazete
14/10/2025
-
33046 Sayılı Resmî Gazete
13/10/2025
-
33045 Sayılı Resmî Gazete
12/10/2025
-
TOBB Haftalık Ekonomi Bülteni (#TOBBHEB) 6 – 10 Ekim 2025
12/10/2025
-
33044 Sayılı Resmî Gazete
11/10/2025
-
33043 Sayılı Resmî Gazete
10/10/2025
-
33042 Sayılı Resmî Gazete
09/10/2025
-
33041 Sayılı Resmî Gazete
08/10/2025
-
33040 Sayılı Resmî Gazete
07/10/2025
-
33039 Sayılı Resmî Gazete
06/10/2025
-
33038 Sayılı Resmî Gazete
05/10/2025
-
TOBB Haftalık Ekonomi Bülteni (#TOBBHEB) 29 Eylül –3 Ekim 2025
05/10/2025
-
33037 Sayılı Resmî Gazete
04/10/2025
-
33036 Sayılı Resmî Gazete
03/10/2025
-
33035 Sayılı Resmî Gazete
02/10/2025
-
33034 Sayılı Resmî Gazete
01/10/2025
-
33033 Sayılı Resmî Gazete
30/09/2025
-
33032 Sayılı Resmî Gazete
29/09/2025
-
33031 Sayılı Resmî Gazete
28/09/2025